Mindfulness eli MBSR

(Mindfulness-Based Stress Reduction)-menetelmä - Rentoutus ja stressinhallinta hyväksyvän tietoisen läsnäolon avulla

Mindfulness eli hyväksyvä tietoinen läsnäolo tarkoittaa läsnäoloa juuri tässä hetkessä kaikkine tämän hetkisine tuntemuksineen, niiden sallimista ja hyväksymistä tuomitsematta tai pyrkimättä muuttamaan niitä. Ollessamme tietoisesti läsnä havainnoimme kaikkea, sekä itseämme että ympäristöämme, erityisellä tavalla; tietoisesti nykyhetkessä, hyväksyen ja arvostelematta sitä, mitä nousee esiin.

Mindfulness-menetelmä perustuu yksinkertaisiin ja helposti opittaviin mietiskely- ja joogaharjoituksiin. Niissä harjoitellaan hyväksyvän, tietoisen läsnäolon asenteen omaksumista ja sen tuomista jokapäiväiseen elämäämme. Pyrkimyksenä on pikemminkin hyväksyä ja oppia elämään ongelmiemme kanssa, kuin päästä niistä eroon.

Tietoinen läsnäolo on ikivanha buddhalainen harjoitus. Myös joogalla on vuosituhantiset perinteet Intiassa. Kumpikin näistä on aikojen kuluessa todettu toimiviksi menetelmiksi. Mindfulness eli MBSR on käytännönläheinen sovellutus näistä vanhoista harjoitteista, lisättynä nykyajan psykologisella tietämyksellä ihmismielestä. Menetelmässä harjoitteita sovelletaan siten, ettei kenenkään tarvitse, hyötyäkseen harjoitteista, tutustua näihin perinteisiin tarkemmin.

Hyväksyvää tietoista läsnäoloa voi oppia kursseilla tai yksilöohjauksessa. Kurssit käsittävät kahdeksan kahden (2h) tai kahden ja puolen tunnin (2h 30min) sessiota.

Mindfulness on ennaltaehkäisevän lääketieteen professori Jon Kabat-Zinnin 1970-luvun lopulla kehittämä menetelmä, jonka avulla voit tulla tietoisemmaksi ajatuksistasi, tunteistasi ja kehosi tuntemuksista.